Translate

torsdag 14. april 2016

Pilhøsting


Da er det tiden for å høste pilen.  Før elgen gjør det...



Men tar ikke mer enn jeg trenger til noen modeller først. Mulig det blir kurs i månedsskiftet april-mai, så da lar jeg det vi trenger der få stå så lenge.
Siden vi skal flette levende trær, så vil jeg ha den så fersk som mulig. Håper bare ikke elgen tar den nå.

Feltet er frodigere i år, etter å ha fått større doser med hønse-gjødsel sist sesong.
Satte to nye sorter i fjor, viminalis og gullpil, og de ser stort sett ut til å ha overlevd vinteren. Lagde også en ny rad med kaspisk duggpil, den som har så store fine gåsunger.
Den pinnen jeg satte ned ved pergolaen for noen år siden, er nå et stort tre. Og er helt fantastisk på våren, overstrødd med lyse grå gåsunger mot den røde barken.






Nederst på hver rad har jeg latt vere å klippe pilen. Ville se hvordan sorten er og oppfører seg som tre. Og ev hva slags gåsunger den har. Feltet mitt er plantet i 2006. Og jeg har sortene; 

  • Kaspisk duggpil
  • rød belgier
  • rød amerikaner
  • bleu
  • long bud
  • kanelpil
  • laurbærpil
  • gullpil
  • viminalis






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar