Translate

fredag 23. oktober 2015

Potet-ferie

Så utrolig fort dette vekst året har gått forbi. Synes ikke det har vært sommer i år jeg. Men plantene har vokst, og avlingene er bra.
Har kost meg, igjen, med 10 dager i Trøndelag. Hadde "Chelsea foredrag" med lysbilder for hagelaget på Namdalseid.

Og så var det å fotografere hagen, før det skulle høstes.

10 poteter ble til en 1 bøtte. 1 artichoke, enorm persille, dårlig purre bortsett fra fjordårets som hadde en fantastisk blomstring. Ikke noe gulerot, mye stjerneløk, plommer for første gang "Opal". Bra med bjørnebær, mye men sein rips. Sein solbær og sur-kirsebær. Mye nype, men insekt-bespist. Bronse fennikelen smakte nydelig, blomstene altså. Mye svart-kål og salat. Håper noe av sikori-salaten kommer igjen neste år

I år ; Nytt jordbær felt, nytt bringebær felt. Ny og bedre fungerende urtehage og ny bakster-ovn.

artichoke


høstbukett

Blandet torv, sand , heste- og kylling-skit og hadde på alle kasser og bed. Superfin trening !

potet-vasking

purre fra 2014


sikori salat

staur gjerde i soloppgang

italiensk svartkål

svartrot, nydelig denne for meg nye grønnsaken

dill, bronse fenikkel, persille, rosmarin og artichoke

en liten kaffekosepause med jevne mellomrom

og så må vi ha mere ved . Thomas er rå-god på det

2 kommentarer:

  1. Mye spennende, og for meg ukjente, grønnsaker du har hatt. Jeg var heller ikke klar over at purren blomstrer så fint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Purre er utrolig flott på sensommeren. De plantene som er for små til å høste det første året, får overvintre der de står. Og så setter jeg dem der jeg vil at de skal blomstre neste vår. Og så blir det jo frø også .

      Slett